Sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta annetun lain 27 §:n ja Valviran määräyksen 1/2024 mukainen palveluyksikön omavalvontasuunnitelma
Tämä omavalvontasuunnitelma on päivitetty viimeksi 3.10.2025.
Omavalvontasuunnitelmalla kuvataan palveluyksikön toimintaa ja laatua sekä asianmukaisuutta ja asiakas- ja potilasturvallisuutta.
Velvollisuus laatia palveluyksikkökohtainen omavalvontasuunnitelma perustuu sosiaali- ja terveydenhuollon valvontalain (741/2023) 27 §:n ja sen perusteella laadittuun Valviran määräyksen 1/2024.
Omavalvontasuunnitelman tarkoituksena on keskittyä erityisesti riskien tunnistamiseen ja riskien ennalta ehkäisyyn konkreettisin omavalvontasuunnitelmaan kirjattavin keinoin. Omavalvontasuunnitelma ei ole strateginen asiakirja, vaan käytännön hoito- ja kuntoutustyön apuväline, jota päivitetään tarpeen mukaisesti ja säännöllisesti, vähintään neljän kuukauden välein.
Palveluntuottajaa, palveluyksikköä ja toimintaa koskevat tiedot
Yrityksen nimi ja tiedot:
Toimintaterapia Raisa Kekkonen
y-tunnus: 2864139-5
yhteystiedot: Laasiantie 80 52320 Vitsiälä
Toimipiste, jota suunnitelma koskee:
Mikkelin fysioterapiapalvelu Kunto-pulssi
Otavankatu 8
52320 Vitsiälä
Tuotettava palvelu: Toimintaterapia Etelä-Savon alueen alueella vastaanottokäynteinä sekä koti- että arkiympäristökäynteinä. Palveluna myös toimintaterapia etäyhteydellä.
Toiminnan ja palvelun laadun vastuuhenkilönä yrittäjä, toimintaterapeutti Raisa Kekkonen.
Palvelut, toiminta-ajatus ja toimintaperiaatteet
Toimintaterapia Raisa Kekkonen toteuttaa toimintaterapiaa Etelä-Savon alueella. Toimintaterapia on kokonaisvaltaista lääkinnällistä kuntoutusta. Tavoitteena on auttaa asiakasta tunnistamaan omat voimavarat ja vahvuudet sekä vahvistaa käsitystä omasta toimintakyvystä. Toimintaterapiassa tuetaan asiakkaan toimijuutta ja toimintakykyä arjessa eri elämänvaiheissa ja ympäristöissä. Tavoitteena on mahdollistaa asiakkaan toiminnoista suoriutuminen hänelle merkityksellisissä asioissa, esim. päivittäisissä arjen askareissa.
Toimintaterapia Raisa Kekkosen toimintaterapian asiakasryhminä on aikuisneurologia, neuropsykiatriset haasteet sekä kipuasiakkaiden toimintaterapia. Palvelua tuotetaan Kelalle, hyvinvointialueelle, vakuutusyhtiöille ja itsemaksaville asiakkaille.
Asiakas- ja potilasturvallisuus
Asiakkaan ja potilaan asema ja oikeudet
Asiakkaan oikeus hyvään kohteluun ja hoitoon
Jokaisella on oikeus tulla kohdelluksi ja kohdatuksi aina asianmukaisesti asiakkaiden taustasta tai vammasta riippumatta. Jokaisella on oikeus laadultaan hyvään terveyden- ja sairaanhoitoon. Jokaisen hoito on järjestettävä ja häntä on kohdeltava siten, ettei hänen ihmisarvoaan loukata sekä että hänen vakaumustaan ja hänen yksityisyyttään kunnioitetaan. Potilaan äidinkieli, hänen yksilölliset tarpeensa ja kulttuurinsa on mahdollisuuksien mukaan otettava hänen hoidossaan ja kohtelussaan huomioon. Näistä oikeuksista säädetään tarkemmin laissa potilaan asemasta ja oikeuksista (potilaslaki, 785/1992).
Potilaslain mukaiset muut oikeudet, esim. tiedonsaantioikeudet ja itsemääräämisoikeudet
Asiakkaiden oikeuksien toteutumisessa noudatetaan potilaan asemasta ja oikeuksista annettua lakia, erityisesti lain 5 §:ää jonka mukaan asiakkaalla on oikeus saada tietoa erilaisista hoito- ja jatkohoitovaihtoehdoista kuten asiakkaan valinnanvapauteen tai julkisesti järjestetyn hoidon suorahankintoihin liittyvistä kysymyksistä, sekä erityisesti potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain 6 §:n eli potilaan itsemääräämisoikeuteen liittyvissä kysymyksissä. Viitatun 6 §:n nojalla potilaalla on oikeus tulla hoidetuksi yhteisymmärryksessä hänen kanssaan. Jos potilas kieltäytyy jostain tietystä hoitotoimenpiteestä, on potilasta hoidettava muulla lääketieteellisesti hyväksyttävällä tavalla. Yrityksessä ei käytetä erillisiä rajoitustoimenpiteitä.
Asiakkaan oikeus osallisuuteen
Asiakasosallisuudella tarkoitetaan henkilöiden, asiakkaiden ja asiakasryhmien mahdollisuutta vaikuttaa ja osallistua palvelujen suunnitteluun, kehittämiseen ja arviointiin. Asiakkaita voivat olla sekä todelliset että mahdolliset asiakkaat, jotka muodostavat palvelunantajan asiakaskunnan. Asiakkaan osallisuudella omassa palvelussa tarkoitetaan palveluja käyttävän henkilön oikeuttaa tulla kuulluksi ja sopia palveluistaan yhteisymmärryksessä ammattihenkilöstön kanssa. Yrityksessä noudatetaan soveltuvin osin THL:n suosituksia asiakasosallisuudesta palvelujärjestelmässä.
Edellä mainitut asiat on huomioitu yrityksen palveluiden tarjoamisessa.
Yrityksen arvot ja toimintaperiaatteet
Yrityksen toiminnan arvoja ovat asiakaslähtöisyys ja merkityksellisyys. Kolmantena tärkeänä arvona on laatu. Laadun työssä takaa vuosien aikana hankittu tieto ja osaaminen sekä asiakkaan asioihin perehtyminen. Myös asiakaslähtöisyys ja merkityksellisyys tuovat laatua työhön. Asiakaslähtöisyys työssä tulee esille asiakkaan tarpeiden ja toiveiden yksilöllisenä huomiointina. Merkityksellisyys tarkoittaa työssä asiakkaalle merkityksellisten tavoitteiden asettamista ja niiden mukaan yhdessä asiakkaan toimintojen valitsemista, mikä tukee asiakkaan kuntoutumista ja sitoutumista kuntoutumiseen. Lisäksi tarjottu toimintaterapia on hyvän kuntoutuskäytännön mukaista Kelan palvelukuvauksen mukaisesti. Eli asiakas osallistuu oman kuntoutuksensa suunnitteluun ja päätöksen tekoon. Lisäksi asiakas tunnistaa omaan toimintakykyynsä vaikuttavia tekijöitä, tulee johdatuksella yksilönä, vuorovaikutus terapiassa on arvostavaa, menetelmät ovat näyttöön perustuvia ja asiakas saa ohjausta harjoiteltujen asioiden arkeen siirtämisessä.
Hoitoon pääsy
Terapiaan pääsyyn on monta eri kanavaa. Asiakkaat pääsevät terapiaan soittamalla Raisa Kekkoselle, laittamalla sähköpostia tai tekstiviestin. Yhteyttä voi ottaa myös nettisivulla olevan palautelomakkeen kautta. Myös sähköinen ajanvaraus on käytössä. Kelan päätöksen saavuttua, Raisa Kekkonen on yhteydessä asiakkaaseen.
Palvelua pystytään tarjoamaan ilman aiheetonta viivytystä. Mikäli aikaa ei pysty tarjoamaan kohtuullisessa ajassa, siitä infotaan asiakasta.
Terapiasuhteen aloitus
Terapiasuhteen alussa yhdessä asiakkaan kanssa määritellään tavoitteet terapialle. Sitä ennen kartoitusta asiakkaan toimintakyvystä, taidoista ja valmiuksista. Asiakkaan kanssa tehdään kirjallinen terapiasuunnitelma, jossa sovitaan toteutuksesta, käyntien tiheydestä ja toteutuspaikasta. Suunnitelman taustalla lähettävän tahon laatima kuntoutussuunnitelma, jos sellainen on käytössä.
Epäasialliseen kohteluun puuttuminen
Mikäli asiakas kokee tulleensa epäasiallisesti kohdelluksi, asiasta keskustellaan. Asia kirjataan myös ylös. Asiakkaalle on mahdollisuus olla yhteydessä potilasasiavastaavaan.
Potilasasiavastaava
Vuoden 2024 alusta lukien potilasasiamiehen nimike muuttui potilasasiavastaavaksi. Potilasasiavastaavat toimivat hyvinvointialueilla ja hoitavat myös yksityisen terveydenhuollon potilasasiavastaavan tehtäviä.
Potilasasiavastaavat neuvovat, miten kantelu, oikaisuvaatimus, valitus, vahingonkorvausvaatimus, lääkevahinkoa koskeva korvausvaatimus tai muu potilaan terveydenhuollon oikeusturvaan liittyvä asia voidaan panna vireille toimivaltaisessa viranomaisessa. Tämän lisäksi potilasasiavastaavat neuvovat ja tarvittaessa avustavat terveydenhuoltoon tarkoitettujen muistutusten tekemisessä.
Etelä-Savon hyvinvointialue: https://etelasavonha.fi/asiakkaan-opas/sosiaalijapotilasasiavastaava/
Asiakkaiden itsemääräämisoikeus
Asiakkaiden itsemääräämisoikeutta kunnioitetaan täysimääräisesti, eikä asiakkaan itsemääräämisoikeutta rajoittavia toimenpiteitä käytetä. Kuntoutus on vapaaehtoista ja potilaalla on aina mahdollisuus kieltäytyä tälle tarjottavista terapiatoimenpiteistä. Toimintaterapiassa keskeistä on merkityksellisten toimintojen huomiointi osana kuntoutusta. Tehdään niitä asioita, joita asiakas kokee itselleen merkitykselliseksi. Merkityksellisyyden huomiointi lisää asiakkaan itsemääräämisoikeuden toteutumista.
Muistutusten käsittely
Asiakkailta kerätään suullista palautetta terapiaprosessin ajan. Loppuarvioinnin yhteydessä kirjataan palaute yhteenvetolomakkeille. Lisäksi kerran vuodessa asiakkailta kerätään nimettömästi kirjallista palautetta yrityksen palautekyselylomakkeelle. Asiakkailla on myös mahdollisuus antaa palautetta nettisivujen kautta. Palautteisiin reagoidaan välittömästi, jos palaute liittyy johonkin epäkohtaan.
Asiakkailla tai näiden laillisella edustajalla on potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain 3 luvun 10 §:n nojalla oikeus tehdä hoidostaan tai kohtelustaan vapaamuotoinen muistutus yrittäjälle. Myös potilaan omaisella tai läheisellä on oikeus tehdä muistutus, jos potilas ei siihen itse kykene.
Muistutus on käsiteltävä asianmukaisesti ja siihen on annettava kirjallinen vastaus kohtuullisessa ajassa. Toimintaterapia Raisa Kekkonen antaa muistutukseen kirjallisen vastauksen 1-4 viikon sisällä. Saadusta muistutuksesta ja sen perusteella tehdyistä hoitoon liittyvistä ratkaisuista tehdään merkintä muistutuksen antaneen potilaan potilasasiakirjoihin.
Henkilöstö
Henkilöstönä yrittäjä Raisa Kekkonen (toimintaterapeutti). Asiakasturvallisuuden näkökulmasta ensiapuosaaminen on ajantasalla (EA1). Laatua asiakaskohtaamisiin tuo säännöllinen kouluttautuminen sekä työnohjaus. Yrittäjän vastuulla on sopivan asiakasmäärän hallinta, jotta palvelua on riittävästi asiakkaille tarjolla.
Monialainen yhteistyö ja palvelun koordinointi
Yhteistyö toteutuu hyvinvointialueen ja muiden terveydenhuollon tai sosiaalihuollon toimijoiden kanssa sopimuksen mukaisella tavalla. Sisältäen tarpeellisen määrän hoitoneuvotteluita. Lisäksi monialaista yhteistyötä tehdään esim. asiakkaan kotikäyntien tai arkiympäristökäyntien yhteydessä tai verkostokäynneillä. Yhteistyötä on myös puheluiden ja suojatun sähköpostin muodossa.
Toimitilat ja välineet
Kuvaus potilasturvallisuuden kannalta kriittisten tilojen suunnittelusta sekä tilojen soveltuvuudesta käyttötarkoitukseensa
Mikkelin fysioterapiapalvelu Kunto-pulssi
Otavankatu 8
52320 Vitsiälä
Tilojen esteettömyys
Tilat ja kulku toimitilaan ovat esteettömät, ne mahdollistavat asioinnin myös mm. Pyörätuolia käyttävälle. Sähköinen ovenavauspainike myös käytössä.
Pelastautumissuunnitelma
Pelastuslain 15 §:n mukaan rakennukseen, joka on poistumisturvallisuuden tai pelastustoiminnan kannalta tavanomaista vaativampi tai jossa henkilö- tai paloturvallisuudelle aiheutuvan vaaran tai vahinkojen voidaan arvioida olevan vakavat, on laadittava pelastussuunnitelma. Pelastussuunnitelman laatimisesta vastaa rakennuksen tai kohteen haltija. Toimitilassa on käytössä taloyhtiön pelastussuunnitelma. Liikehuoneistoon on tehty kirjallinen toimintaohje hätätilanteita varten.
Kuvaus tilojen järjestämisestä, kulunvalvonnasta sekä murto- ja palosuojauksesta
Tilat on suojattu lukituksella. Paperimuotoista asiakasmateriaalia ei säilytetä toimitilassa. Vaan ne säilytetään yrittäjän omassa paloturvallisessa arkistossa.
Kuvaus siivous, jätehuoltoon ja ongelmajätteiden käsittelyyn liittyvistä menettelyistä
Toimitiloissa tehdään säännöllinen yhteisten tilojen siivous, josta vastuu vuokranantajalla. Raisa Kekkonen huolehtii viikoittain oman tilansa siisteydestä.
Käytettävien välineiden huolto ja perehdytys
Toimintaterapia Raisa Kekkosen omassa tilassa on käytössä pienvälineistöä, mm. palloja, pelejä, askarteluvälineistöä, keittiövälineistöä. Käytössä ei ole tarvikkeita, joiden käyttö sisältää erityisiä määräyksiä tai riskiä vaaratilanteisiin.
Lääkinnälliset laitteet, tietojärjestelmät ja teknologian käyttö
Potilastietojärjestelmät
Käytössä oleva potilastietojärjestelmä täyttää asiakastietolain (laki 703/2023) vaatimukset ja se löytyy Valviran tietojärjestelmärekisteristä. Potilastietojärjestelmä on yhteydessä Kanta-palveluiden potilastietovarantoon. Asiakkaan tiedot kirjataan Kanta-palveluihin. Asiakas voi Omakanta-palvelusta määritellä luovutetaanko tietoja Kanta-palveluiden kautta sähköisesti muille sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajille hoidon tarpeen niin edellyttäessä.
Henkilöstön kouluttautuminen ja ohjeistus potilastietojärjestelmien käyttöön
Yrittäjä säännöllisesti päivittää osaamistaan potilastietojärjestelmän suhteen. Yrittäjällä mahdollisuus myös Diariumin tukeen tietojärjestelmään liittyvissä asioissa. Yrityksellä on käytössä tietoturvasuunnitelma.
Ostopalvelutilanteet
Ei käytössä ostopalvelua.
Etävastaanotto tai etäterapia
Etäpalveluissa on huomioitu tietoturvallisuus. Asiakkaan tunnistautuminen tapahtuu luotettavalla tunnistautumisella.
Lääkinnällisten laitteiden seurantajärjestelmä
Yrityksellä ei ole käytössä lääkinnällisiä laitteita. Eikä sen vuoksi seurantajärjestelmää.
Lääkehoitosuunnitelma
Yrityksessä ei järjestetä lääkehoitoa tai käsitellä lääkkeitä. Erillistä lääkehoitosuunnitelmaa ei sen vuoksi ole.
Asiakas- ja potilastietojen käsittely ja tietosuoja
Vastuuhenkilönä ja tietosuojavastaavana yrittäjä Raisa Kekkonen
Potilaan yksityisyyden suoja ja potilastietojen luovuttaminen
Jo pelkkä tieto terveydenhuollon asiakkuudesta on lain mukaan salassa pidettävä potilassalaisuuden suojaama tieto. Yrityksen asiakas- ja potilasrekisteri on salainen sekä tarpeellisin toimenpitein suojattu.
Mahdolliset virheelliset asiakastietokirjaukset korjataan aina viipymättä riippumatta siitä, miten tieto virheellisestä merkinnästä on tullut ilmi. Potilaan yksityisyyden suojaa tai muita oikeuksia ja vapauksia vakavasti vaarantavista tietoturvaloukkauksista kerrotaan aina EU:n tietosuoja-asetuksen mukaisesti viipymättä potilaalle itselleen tai tämän lailliselle edustajalle, kuten edunvalvojalle tai huoltajalle. Asiakastietoja luovutetaan eteenpäin vain lakiin perustuvasta syystä, asiakkaan erillisellä suullisella tai kirjallisella suostumuksella tai potilaan Kanta-arkistoon antaman tietojen luovutusluvan perusteella. Suullisesta tietojen luovutussuostumuksesta tehdään aina erillinen merkintä asiakasasiakirjoihin.
Potilasasiakirjojen käsittely
Asiakirjojen käsittelyssä noudatetaan EU:n yleistä tietosuoja-asetusta sekä lakia sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023). Yrityksessä noudatetaan myös Kanta-arkiston toimintamalleja. Yrityksellä on tietoturvasuunnitelma, jota päivitetään tarpeen mukaan, tai vähintään kerran vuodessa.
Säännöllisesti kerättävän ja muun palautteen huomioiminen
Palautteen kerääminen ja muistutukset
Asiakkailta kerätään suullista palautetta terapiaprosessin ajan. Loppuarvioinnin yhteydessä kirjataan palaute yhteenvetolomakkeille. Lisäksi kerran vuodessa asiakkailta kerätään nimettömästi kirjallista palautetta yrityksen palautekyselylomakkeelle. Asiakkailla on myös mahdollisuus antaa palautetta nettisivujen kautta.
Asiakkailla tai näiden laillisella edustajalla on potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain 3 luvun 10 §:n nojalla oikeus tehdä hoidostaan tai kohtelustaan vapaamuotoinen muistutus yrittäjälle. Myös potilaan omaisella tai läheisellä on oikeus tehdä muistutus, jos potilas ei siihen itse kykene.
Muistutus on käsiteltävä asianmukaisesti ja siihen on annettava kirjallinen vastaus kohtuullisessa ajassa. Toimintaterapia Raisa Kekkonen antaa muistutukseen kirjallisen vastauksen 1-4 viikon sisällä. Saadusta muistutuksesta ja sen perusteella tehdyistä hoitoon liittyvistä ratkaisuista tehdään merkintä muistutuksen antaneen potilaan potilasasiakirjoihin.
Omavalvonnan riskien hallinta
Palveluyksikön riskien hallinnan vastuut, riskien tunnistaminen ja arvioiminen
Palveluntuottajan ilmoitusvelvollisuus
Palveluyksiköllä on velvollisuus ilmoittaa palvelunjärjestäjälle (hyvinvointialue) ja valvontaviranomaiselle (aluehallintovirasto tai Valvira) palveluntuottajan omassa tai tämän alihankkijan toiminnassa ilmenneet asiakas- ja potilasturvallisuutta olennaisesti vaarantavat epäkohdat sekä asiakas- ja potilasturvallisuutta vakavasti vaarantaneet tapahtumat, vahingot tai vaaratilanteet sekä muut sellaiset puutteet, joita palveluntuottaja ei ole kyennyt tai ei kykene korjaamaan omavalvonnallisin toimin. Ilmoitusvelvollisuutta ei ole, mikäli palveluntuottaja kykenee omatoimisesti korjaamaan puutteet tai uhkaavat puutteet itsenäisesti omilla toimillaan.
Toiminta poikkeus ja häiriötilanteissa sekä toimintaohjeet näihin tilanteisiin
Tapaturmatilanteet
Asiakkaat ovat vakuutettu toiminnan vastuuvakuutuksella, joka kattaa kuntoutustoiminnan. Lisäksi asiakkaita varten on potilasvakuutus sekä ryhmämuotoinen tapaturmavakuutus, joka kattaa terapian aikana tapahtuneet henkilövahingot.
Yrityksellä on toimipistekohtainen toimintasuunnitelma, joka on taloyhtiön pelastussuunnitelma. Liikehuoneistoon on tehty kirjallinen toimintaohje hätätilanteita varten. Tapaturmariskiä torjutaan pitämällä kulkureitit vapaana. Turvallisuudesta ulkona talvisin huolehditaan hiekoituksella, jonka toimitilan omistaja ostaa talonhuoltoyhtiöltä.
Yrittäjällä on ajantasainen ensiapukoulutus, EA1 –tason koulutus.
Pienempiä tapaturmia varten on yrityksellä oma toimintasuunnitelma, joka löytyy laatukäsikirjasta. Asiakkaan kanssa liikkuessa toimitilan ulkopuolella yrittäjällä on aina puhelin mukana.
Ensiaputarvikkeet löytyvät toimitilasta. Pieni ensiapupakkaus on myös mukana kotikäynneillä.
Väkivalta ja seksuaalinen häirintä
Väkivalta ei kuulu yrityksen toimintaan missään muodossa. Väkivallaksi luetaan fyysinen ja psyykkinen väkivalta ja niillä uhkaaminen. Uhkaavissa tilanteissa ennakoidaan turvaamalla reitti ulos tilasta. Tilanteen rauhoittamiseksi käytetään aina muita keinoja, pyritään puhumalla selvittämään tilanne. Tarvittaessa poistutaan paikalta. Asiakkaiden tai yrittäjän turvallisuuden ollessa vaarassa, kutsutaan paikalle poliisi ratkaisemaan väkivallan uhka tai jo tapahtunut väkivalta. Alle 18- vuotiaiden kohdalla tehdään asiasta myös lastensuojeluilmoitus. Mikäli asiakas käyttäytyy väkivaltaisesti, laaditaan asiasta kirjallinen raportti ja tämän johdosta voidaan asiakassuhde katkaista välittömästi. Seksuaalinen häirintä on yksi väkivallan laji. Mikäli asiakas häiritsee seksuaalisesti, laaditaan siitä kirjallinen raportti ja asiakassuhde voidaan katkaista tämän vuoksi.
Päihteet
Toimitila on päihteetön. Tilassa ei käytetä mitään päihteiksi luokiteltavia tuotteita. Mikäli asiakas saapuu vastaanotolle päihtyneenä, ohjataan hänet välittömästi pois paikalta ja tarvittaessa kutsutaan poliisi paikalle, mikäli asiakas käyttäytyy uhkaavasti. Tilanteissa turvataan myös muiden paikalla olevien turvallisuus. Päihteiden vaikutuksena alaisena oloa ei hyväksytä myöskään kotikäynneillä. Jos asiakas on kotikäynnillä päihtynyt. Yrittäjä poistuu käynniltä. Myöhemmin päihteettömyydestä keskustelua.
Epidemia
Epidemiatilannetta seurataan ja noudatetaan THL:n yleisiä määräyksiä. Toimitilassa on mahdollisuus käsien pesuun ja käsien desinfiointiin. Tiloja on myös mahdollista puhdistaa desinfoivalla suihkeella. Kotikäynneillä yrittäjä huolehtii omasta käsihygieniasta käsien pesun tai desinfioinnin avulla. Maskia on mahdollista käyttää käynneillä. Tavanomaiset varotoimet sisältävät huolellisen käsihygienian, tarvittaessa suojainten käytön, oikeat työtavat, mukaan lukien eritetahradesinfektion sekä pisto- ja viiltovahinkojen ehkäisyn.
Riskienhallinnan keinot ja toiminnassa ilmenevien epäkohtien ja puutteiden käsittely
Kuvaus menettelystä, jolla epäkohdat korjataan
Raisa Kekkonen korjaa epäkohdat välittömästi.
Valvontaviranomaisten antama ohjaus ja päätökset
Valvontaviranomaisten antamaa ohjausta tai päätöksiä ei ole ollut omavalvontasuunnitelmaa tehdessä ja sitä päivittäessä.
Riskienhallinnan seuranta, raportointi ja osaamisen varmistaminen
Kuntoutuksen tyypilliset riskit ja raportointi
Riskejä toteutuneessa kuntoutuksessa ei ole ollut. Jos riskejä tulee, pyritään toimintaa muuttamaan siten, että riskejä vältetään. Muutokset toimintatavoissa kirjataan omavalvontasuunnitelmaan.
Läheltä piti- tilanteet ja muiden vaaratilanteiden käsittely
Vaaratapahtumat kirjataan ylös ja niistä pidetään tilastoa. Jos vaaratapahtumia tai läheltä piti-tilanteita tulee, kirjataan tarvittavat täsmennykset ja lisäykset omavalvontasuunnitelmaan.
Ostopalvelut ja alihankinta
Ei ostopalvelua.
Valmius- ja jatkuvuudenhallinta
Yrittäjä tekee valmius- ja jatkuvuudenhallintasuunnitelman ja huolehtii sen seurannasta ja toteutumisesta.
Omavalvontasuunnitelman toimeenpano, julkaiseminen, toteutumisen seuranta ja päivittäminen
Toimeenpano, julkaiseminen, toteutumisen seuranta ja päivittäminen
Yrittäjä päivittää omavalvontasuunnitelman tarvittaessa, vähintään neljän kuukauden välein. Suunnitelmaan kirjataan viimeisin päiväys, jolloin suunnitelmaa on päivitetty.
Omavalvontasuunnitelma on nähtävillä paperisena toimitilassa ja sähköisenä ipadilla kotikäynneillä. Lisäksi se löytyy yrityksen nettisivuilta.
Allekirjoitus, aika ja paikka
Mikkelissä 3.10.2025
Raisa Kekkonen