Laatu

Kuluneen syksyn on ollut aikana runsaasti ajatuksia työn laadusta. Arjen työn tekemisen osalta halu tarjota laadukasta toimintaterapiaa on päivittäistä. Syksyn aikana pohdinnassa ovat olleet myös isommat linjat. On tullut taas päivitettyä omavalvontasuunnitelmaa ja laatukäsikirjaa sekä tarkasteltu nettisivujen sisältöä. Muuten työn sisällössä ei kuluneen vuoden aikana isoja muutoksia. Välillä yksinyrittäjän näkökulmasta soteyrittäjiin kohdistuvat vaatimukset tuntuvat hurjan suurilta. Mutta kyllähän ulkopuolisen tahon valvonta asettaa deadlineja ja siten kaikki pään sisäiset kehittämisajatukset ja pohdinnat saa laitettua järjestykseen ja kirjoihin ja kansiin. Ja tottakai tärkeää on pohtia käytännön työn toteuttamisen ohella mm. Turvallisuusnäkokulmia.

Yksi tämän syksyn laatuajattelu liikkeellepaneva voima oli Kelan auditointi. Se aiheutti paljon jännitystä. Ja kyllähän huoliajattelu lähti käyntiin: olenko osannut kirjata ja tuoda olennaiset asiat esille, siten että ne näkyvät kirjauksista. Huoli oli kuitenkin turha. Itse auditointikäynti olikin miellyttävä kohtaaminen. Asiat käytiin läpi vuorovaikutteisesti keskustellen. Huomasin, että tämä auditointiprosessi vei omia ajatuksia työstä eteenpäin, mm. Siitä mihin haluan jatkossa työssäni kiinnittää huomiota. Olen aina ajatellut olevani käytännön tekijä, mutta yllätyksekseni huomasin innostuvani tilastoista. Oli mielenkiintoista huomata mitä kaikkea tietoa sähköinen asiakastietojärjestelmä tarjoaa. Ja mitä tilastoja haluan jatkossa systemaattisesti seurata. Sekä se, mitä nämä tiedot kertovat työni sisällöstä. Esim. Miten asiakasryhmät ovat vuosien aikana muuttuneet.

Lokakuun alussa auditointi saatu valmiiksi.Palautteeksi sain kuvauksen oman työni vahvuudesta: ”Palveluntuottajan aktiivinen verkostotyö asiakkaan lähitoimijoiden kanssa edisti terapian arkeen siirtymistä.” Terapian tavoitteet ovat siis tullut esille kirjauksissa ja auditointikeskusteluissa!

Mitä ne minun työni arvot ovat? Ja mitä muuta kuin asiakkaan arkea tukevaa toimintaa ja tavoitteellista terapiaa laatu minulle tarkoittaa? Yritykseni toiminnan arvoja ovat asiakaslähtöisyys ja merkityksellisyys. Kolmantena tärkeänä arvona on laatu. Laadun työssä takaa vuosien aikana hankittu tieto ja osaaminen sekä asiakkaan asioihin perehtyminen. Myös asiakaslähtöisyys ja merkityksellisyys tuovat laatua työhön. Asiakaslähtöisyys työssä tulee esille asiakkaan tarpeiden ja toiveiden yksilöllisenä huomiointina. Merkityksellisyys tarkoittaa työssä asiakkaalle merkityksellisten tavoitteiden asettamista ja niiden mukaan yhdessä asiakkaan toimintojen valitsemista, mikä tukee asiakkaan kuntoutumista ja sitoutumista kuntoutumiseen.

Nyt on aika huokaista ja vähän lomailla. Yksinyrittäjän on itse huolehdittava omasta jaksamisestaan, jotta voi tarjota laadukasta toimintaterapiaa jatkossakin!

oplus_1048608